Workshop | Verf vol verhalen
- Aanbieder
- Kranenburgh
- Uitvoerder
- Museum Kranenburgh
- Disciplines
- Beeldende kunst
- Leerjaar
- 3 / 4
- Gemeenten
- Alle gemeenten
- Soort activiteit
- Rondleiding / Tentoonstelling / Workshop
Omschrijving
Tijdens een interactieve rondleiding vol vragen, verhalen en kunstkijkspelletjes ontdekken de leerlingen van groep 3 en 4 dat je kunst kunt maken van allerlei materialen: met verf en potloden, maar ook met boomstammen of schelpen. We ontdekken dat je kunst met (bijna) alle zintuigen kunt ervaren: we kunnen er naar kijken vanuit verschillende invalshoeken (staand, zittend, liggend en ondersteboven!), we kunnen geuren verbinden aan een kunstwerk, we kunnen materialen voelen en we kunnen kunst horen. We ontdekken ook dat je zelf allerlei verhalen bij een kunstwerk kunt bedenken: wat zie je? Wat gebeurt er? Hoe loopt het verhaal af?
Aansluitend op de rondleiding door de tentoonstellingen In de rug van de zee en Philip Hopman - Boer Boris!, gaan de kinderen zelf een tekening maken. De leerlingen tekenen een figuur, dier of machine die zomaar in een Boer Boris boek zou kunnen voorkomen. Welke avonturen gaat Boer Boris nu weer beleven? Alle kunstwerken van de leerlingen worden samengevoegd tot een nieuw Boer Boris prentenboek! Op school kunnen de kinderen er zelf nog een verhaal bij schrijven/bedenken, uiteraard in rijmvorm, net als in de echte Boer Boris boeken.
Leerdoel
Eigenschappen
- Onderwijstype
- PO
- Duur
- 90 minuten
- Max aantal leerlingen
- 30
- Min aantal groepen
- 1
- Locatie
- Locatie aanbieder Het programma vindt plaats in Museum Kranenburgh.
- Lesmateriaal
- Ja
Kosten
- Basis prijs Alle gemeenten (p.g.)
- € 150,00
Beschikbaarheid 2024/2025
- Hele schooljaar
Beschikbaarheid 2025/2026
- Hele schooljaar
Kenmerken
- Disciplines
- Beeldende kunst
- Kerndoelen
- 54 / 55 / 56
- 21ste eeuwse vaardigheden
- Creatief denken / Kritisch denken
- Stichting Leerplan Ontwikkeling
- Waarnemen / Onderzoeken
- Cultuur in de spiegel
-
- Onderwerp
- Betekenis ontdekken
- Medium
- Voorwerpen / Grafische tekens
- Vaardigheden
- Waarnemen / Verbeelden
Waarderingen
Kranenburgh met groep 4
De klas was in 2 groepen verdeeld. Beide groepen begonnen met een rondleiding door 3 verschillende zalen. Ik vond het super fijn dat de zalen zo verschillend waren wat betreft hetgeen wat er tentoon werd gesteld. Door deze afwisseling bleven de kinderen geboeid en geïnteresseerd. De opdrachten die ze kregen bij de portretten vond ik heel erg leuk (puzzelstukje van het portret, zoek het juiste portret bij de zin etc.). Ook bij de kunstwerken met de graswortels was er veel interactie. De zaal met de tekeningen van de dromen en de monsters was ons al bekend. Deze hebben we bij het vorige museumbezoek ook bekeken. Na de rondleiding en het pauze-moment konden de kinderen creatief aan de slag. Wederom een mooie afwisseling. Ik heb een hoge betrokkenheid en veel enthousiasme gezien. Dank aan de vrijwilligers die alle vier heel fijn waren om naar te luisteren en die ons goed hebben begeleid.
Boeiende illustraties
De tentoonstelling was erg mooi, inspirerend en fantasierijk voor de kinderen. De duur van anderhalf uur was echter te lang. Het zou fijn zijn als er meer tijd zou zijn tussendoor voor de verwerking van het project. De kinderen hebben 1 kort moment iets met zijn tweeën kunnen doen, 3 kaarten op een eigen volgorde leggen. Daarna moesten ze weer luisteren naar de uitleg van de illustraties en hoe het getekend of geschilderd was. Aan het einde mochten ze nog een tekening maken. Dit moment was te kort. De verhouding tussen luisteren en verwerking was te groot. De aandacht verslapte uiteindelijk en de betrokkenheid van de kinderen nam af. Verder was de tentoonstelling erg mooi neergezet.