STAP IN JE PLAATJE - digitaal stripverhaal

Interesse? Neem contact op of login
STAP IN JE PLAATJE - digitaal stripverhaal
Kabaalportaal
Aanbieder
Kabaalportaal
Uitvoerder
Wendy Boots
Disciplines
Beeldende kunst / Multimedia
Leerjaar
3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8
Gemeenten
Alle gemeenten
Soort activiteit
Dagactiviteit / Projectmatig / Workshop

Omschrijving

?si=KG6Bx48X_msryfHR


STAP IN JE PLAATJE is een fotografie en teken workshop waarbij de green-screen centraal staat. 

Leerlingen bedenken een kort verhaaltje of laten zich inspireren door een thema en werken dit uit tot een digitaal stripverhaal. Ze tekenen eerst de achtergrond van elk plaatje en fotograferen de hoofdpersonen vóór de greenscreen. Daarna worden tekeningen en foto's samengevoegd tot één geheel. Om het stripverhaal compleet te maken worden er tekstballonnen en strip-elementen toegevoegd.  De leerlingen werken in kleine groepjes met een ipad en krijgen ieder een taak: tekenaars, fotografen, beeldbewerkers en fotomodellen. Samen maken ze hun eigen digitale stripverhaal. Als eindproduct bundelen we alle stripverhalen tot één animatie.

De workshop is breed inzetbaar en vakoverstijgend. Het thema van de kinderboekenweek 'Vol avontuur' prikkelt de fantasie van ieder kind en leent zich goed voor het maken van een stripverhaal. De bovenbouw kan de tweede wereldoorlog met verhalen over verzetshelden gebruiken om een stripverhaal te maken.  Of duik de oceaan in een maak een stripverhaal over de plastic soep. Leerlingen kunnen door middel van een stripverhaal uitbeelden wát ze geleerd hebben of hoe ze denken over de wereld om hen heen.

Met een  handout vooraf (leerkracht) krijgen leerlingen tips hoé ze een storyboard kunnen maken. De verhaallijn alvast schetsen om tijdens de workshop de uitvoering te doen. Ze krijgen les in beeld uitsnede fotografie, belichting, poseren voor de greenscreen en hoe we de beelden bewerken met de verschillende app's.

Bekijk voorbeelden van deze workshop in de video hierboven.

Materiaal workshop:

  • Handout leerkracht ter voorbereiding op de workshop
  • Greenscreen in lokaal
  • 12 ipads met instructie
  • Tekenpapier, potloden en stiften (school)

Deze workshop kan uitgebreid worden met een animatie deel; elementen uit de stripverhalen worden dan uitgeknipt en vervolgens gebruikt voor een animatie. De workshop duurt dan in totaal een dagdeel (3,5 uur) Prijs op aanvraag

Leerdoel

De leerlingen bedenken een beeldverhaal wat ze met schoolthema's geleerd hebben en gebruiken hun fantasie. Ze leren hoe ze beeldmateriaal kunnen bewerken tot één stripverhaal. Ze werken samen in groepjes waarbij elke leerling zijn eigen rol kan kiezen.

Eigenschappen

Onderwijstype
PO en SO
Duur
Workshop 90 minuten
Min aantal leerlingen
10
Max aantal leerlingen
30
Min aantal groepen
1
Max aantal groepen
3
Locatie
In (klas)lokaal Een ruim klaslokaal waar voldoende bewegingsvrijheid is om te fotograferen. Ruimte voor de greenscreen
Lesmateriaal
Ja

Kosten

Basis prijs Alle gemeenten (p.g.)
€ 135,00
Additionele kosten p.p.
€ 0,25

Beschikbaarheid 2024/2025

  • Hele schooljaar

Beschikbaarheid 2025/2026

  • Hele schooljaar

Kenmerken

Disciplines
Beeldende kunst / Multimedia
Kerndoelen
45 / 54 / 55
21ste eeuwse vaardigheden
Creatief denken / ICT-basisvaardigheden
Stichting Leerplan Ontwikkeling
Onderzoeken / Uitvoeren
Cultuur in de spiegel
Onderwerp
Fotografie beeldbewerking
Medium
Lichaam / Grafische tekens
Vaardigheden
Waarnemen / Verbeelden

Bijlagen

Waarderingen

Gemiddelde na 1 waardering

Stap in je plaatje

(Evaluatie van collega/ leerkracht van groep 5) De workshop bestond uit de opdracht: Maak een tekening (onderwerp mochten wij zelf aangeven, dat was fijn). De kinderen moesten bedenken hoe ze zichzelf in die tekening wilden plaatsen d.m.v. een foto die erin geshopt werd met een app. Het maken van de foto's en het fotootje in de tekening plaatsen was waar de docent zich mee bezig hield. Dit gebeurde buiten de klas in de hal bij een greenscreen. Er werd hulp gevraagd aan de groepsleekracht, omdat ze het anders niet redde. Dit zorgde voor een situatie waarin de kinderen die al klaar waren of de kinderen die nog aan het tekenen waren, zonder toezicht of begeleiding in de klas zaten. Gevolg: drukke klas met kinderen. Sommige kinderen waren al ruim 30 minuten voor het einde van de les klaar, andere kinderen waren pas tegen einde van de les aan de beurt en stonden lang te wachten. De kinderen hebben er niets van geleerd.

Leonie Hoffmann

Leonie Hoffmann

Waterrijk