Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet
- Aanbieder
- Artiance, Centrum voor de Kunsten
- Uitvoerder
- Claudia Gravestijn
- Disciplines
- Beeldende kunst
- Leerjaar
- 5 / 6 / 7 / 8
- Gemeenten
- Alle gemeenten
- Soort activiteit
- Workshop
Omschrijving
Kijken en waarnemen zijn twee dingen.
Zie jij wat ik ook zie?
Of zie je iets heel anders?
Nemen onze hersenen misschien zelf ook een loopje met ons?
Spelenderwijs komen we erachter dat kijken en waarnemen niet zo eenvoudig is als het lijkt...
Introductie met beschouwende en praktische opdrachten:
We gaan ontdekken hoe we onze omgeving opnemen en worden ons bewust dat we niet alles waarnemen wat we zien. Waarom is dat eigenlijk zo? Ook worden we ons bewust dat we diezelfde omgeving ieder op een andere manier waarnemen. Hoe zit dat dan?
We gaan beelden, zoals foto's, schilderijen en/of film stills, analyseren en beschouwen. We leren de betekenis van het begrip perceptie en komen tot bijzondere ontdekkingen; misschien zelfs tot een ander idee over 'de waarheid'.
Op ontdekkingstocht!
We gaan binnen en buiten de fantasie prikkelen door menselijke uitdrukkingen en vormen te zoeken in de natuur en objecten om ons heen. Met een moeilijk woord: antropomorfisme.
Terug in de klas hebben we klasgenootjes die we niet eerder opmerkten.
Leerdoel
Eigenschappen
- Onderwijstype
- PO
- Duur
- 2 uur
- Locatie
- In (klas)lokaal Deels in de klas, deels buiten.
Kosten
- Basis prijs Alle gemeenten (p.g.)
- € 190,00
- Basis prijs Alkmaar (p.g.)
- € 190,00
- Basis prijs Dijk en Waard (p.g.)
- € 190,00
- Basis prijs Bergen (p.g.)
- € 190,00
- Basis prijs Alkmaar-Schermer (p.g.)
- € 190,00
- Basis prijs Alkmaar-Graft-De Rijp (p.g.)
- € 190,00
Beschikbaarheid 2024/2025
- Hele schooljaar
Beschikbaarheid 2025/2026
- Hele schooljaar
Kenmerken
- Disciplines
- Beeldende kunst
- Kerndoelen
- 54 / 55 / 56
- 21ste eeuwse vaardigheden
- Creatief denken / Kritisch denken
- Stichting Leerplan Ontwikkeling
- Waarnemen / Onderzoeken
- Cultuur in de spiegel
-
- Medium
- Voorwerpen / Grafische tekens
- Vaardigheden
- Waarnemen / Verbeelden