Middeleeuwen
- Aanbieder
- Regionaal Archief Alkmaar
- Uitvoerder
- Loes Ekhart
- Disciplines
- Cultureel Erfgoed
- Leerjaar
- 6 / 7 / 8
- Gemeenten
- Alkmaar / Dijk en Waard / Bergen / Alkmaar-Schermer / Alkmaar-Graft-De Rijp
- Soort activiteit
- Rondleiding / Workshop
Omschrijving
Tijdens een rondleiding door de depots komen de leerlingen oog in oog te staan met échte middeleeuwse bronnen: het stadsrecht, grote rode zegels met ridders en geestelijken en onze alleroudste handgeschreven en gedrukte boeken. Behalve meedenken met het verhaal achter de bronnen, mogen de leerlingen ook voelen aan echt perkament en aan de hand van een doorfluisterspelletje ontdekken ze dat informatie verloren kan gaan wanneer je iets alleen maar mondeling doorvertelt. De leerlingen gaan ook zelf aan de slag met enkele opdrachtjes. Daarin speuren ze onder andere naar de locaties van de drie kastelen die rond Alkmaar hebben gestaan. Ook ontdekken ze dat er in de middeleeuwen anders werd geschreven: je eigen naam schrijven in het middeleeuwse ‘lettertype’ valt namelijk niet mee!
Het programma behandelt behalve de algemene onderwerpen als standenmaatschappij, kastelen en de uitvinding van de boekdrukkunst, ook de groei van Alkmaar tot stad.
Leerdoel
Eigenschappen
- Onderwijstype
- PO
- Duur
- 1,5 uur
- Max aantal leerlingen
- 30
- Locatie
- Locatie aanbieder Bergerweg 1 (tegenover de watertoren), 1815 AC Alkmaar
- Lesmateriaal
- Ja
Kosten
- Basis prijs Alkmaar (p.g.)
- € 0,00
- Basis prijs Dijk en Waard (p.g.)
- € 0,00
- Basis prijs Bergen (p.g.)
- € 0,00
- Basis prijs Alkmaar-Schermer (p.g.)
- € 0,00
- Basis prijs Alkmaar-Graft-De Rijp (p.g.)
- € 0,00
Beschikbaarheid 2024/2025
- Hele schooljaar
Beschikbaarheid 2025/2026
- Hele schooljaar
Kenmerken
- Disciplines
- Cultureel Erfgoed
- Kerndoelen
- 51 / 52 / 56
- 21ste eeuwse vaardigheden
- Samenwerken / Informatievaardigheden
- Stichting Leerplan Ontwikkeling
- Waarnemen / Uitvoeren
- Cultuur in de spiegel
-
- Onderwerp
- Middeleeuwen
- Medium
- Taal / Grafische tekens
- Vaardigheden
- Waarnemen / Analyseren